zondag 27 januari 2013

Review: Psychedelic States - Florida In The 60s Vol.3

Gear Fab 2001-(GF-175)

In de serie Psychedelic States is het deze keer de beurt aan Florida In The 60s.
Op Volume 3 staan 29 songs van even zoveel bands en de eerste daarvan heet The Cavemen, die uit Key West kwam en de single "It´s Trash", een fantastische garagerock song met "The Pillow Bit" als B-kant via het Chelle label uitgebracht zag worden in 1966.
De volgende band heette The Modds, ze kwam uit Miami en maakte in 1965 een demo, die helaas niet uitgebracht werd, getiteld "Don't Be Late", een schitterende uptempo garagerock song, waarvan de achterkant "So In Love" zou worden.
Vervolgens hoor ik "The Maundy Quintet uit Gainsville, die in 1967 de single "2's Better Than 3" / "I'm Not Alone", een lekker swingende pop song met een aanstekelijk ritme via het Paris Tower label uitbracht en zowel Don Felder als Bernie Leadon (beide Eagles) in de gelederen had.
Ook uit Gainsville kwam The Cosmic Carmel, die in 1968 opgericht werd en in datzelfde jaar de single "The Suzanne Love Mirage" / "The King's Winetaster", een heerlijke psychedelische pop song door het Tener label lieten uitbrengen.
Daarna is het de beurt aan The Jester IV uit Tampa, een teenager band waarvan het jongste lid 12 jaar was en het oudste 21.
De band bestond tussen 1965 en 1968 en maakte in 1966 voor het Fuller label de single "She Lied (I Know Why)", een prima klinkende pop song, waarin aan de zang goed te horen is, dat de zanger erg jong is.
Het volgende nummer komt van The Dark Horsemen uit Lake City en heet "Girl, Stand By Me", een uitstekende langzame psychedelisch pop song, dat "You Lied" op  de andere kant had staan en uitgebracht werd via het eigen Dark Horsemen label in 1966.
We The People was een band uit Orlando, die in 1966 de single "My Brother, The Man", een fantastische garagerock song met diverse tempowisselingen via het Hot Line label lieten verschijnen met "Proceed With Caution" als achterkant.
Uit Miami kwam The Clefs Of Lavender en deze band maakte in 1966 hun tweede single "So I'll Try" / "One More Time", een goede pop song, gemaakt naar de stijl van de Britse beat bands en deze verscheen via het Date label.
De uit zuid Florida afkomstige band Dr.T & The Undertakers brachten in 1967 de single "Easy Child" / "Times Have Changed", een prima beat song, waarin de invloed van de Britse bands en dan met name The Animals, duidelijk hoorbaar is, uit, via het Target label.
The Power Uv Purple uit Jacksonville maakte in 1969 de single "Story Book Plays" / "Miss Dove", een swingende garagerock song, voor het Sandal Wood label.
In 1967 verscheen "2/3 Baby", een lekker klinkende garagepoprock song, die "All Cried Out" als A-kant had, van The 2/3Rds uit Daytona Beach via het April label en in dat zelfde jaar kwam ook "I Need You" / "In The Night", een naar Brits voorbeeld gemaakte uitstekende beat song via het Cool As A Moose label uit
van de uit Gainsville afkomstige band The Rare Breed.
Eveneens in 1967, verscheen "Love, Love, Love" van The Tasmanians, dat "Baby", een geweldige garagerock song, als achterkant had en deze single, waarin goed mondharmonica werk zit, kwam via het Conda label op de markt.
Ook Noah's Ark uit Tampa bracht in 1967 een single uit en wel "Paper Man", een schitterende psychedelische pop song, die via Decca verscheen.
In 1966 maakte The invaders uit Miami "She's A Tiger", dat eigenlijk "Never Said Goodbye" heette, maar voor airplay op WQAM Tiger Radio veranderde de band de tekst en dit nummer was een mix van beat en rock & roll, dat "Honda Come Back" als achterkant had staan, dat oorspronkelijk "She'll Come Back" heette, maar omdat Honda één van de sponsors van de band was, werd ook daarvan de tekst veranderd.
Uit Melbourne kwam The Burlington Squires, waarvan de single "World" / "Back Up", een geweldige psychedelische pop song in 1968 via het Tener label verscheen.
Het label van radio DJ Dino Summerlin, Kimberly-Ann, dat naar Summerlin's dochter genoemd was, bracht in 1967 de single "Our Love"  uit, een commercieel klinkende pop song, die de 4e plaats in WPDQ's Super Survey behaalde en gemaakt was door The Dalton Gang uit Jacksonville.
De leden van The Novas uit Miami zaten allemaal nog op Palmetto high school toen ze in 1966 hun single "Whenever You're Ready" / "Please Ask Her", een naar Brits voorbeeld gemaakte swingende beat song, die uitstekende samenzang bevat, via het Chelle label uitbrachten.
In 1969 bracht het Hyperbolic label "High Flyer", een beetje chaotisch klinkende garagerock song uit, van The Minority uit Fort Lauderdale.
The Montells uit Miami maakte de single "You Can't Make Me", een goede garagerock song met enkele tempowisselingen, die "Daddy Rolling Stone" als andere kant had en als tweede en tevens laatste single van de band door het Thames label werd uitgebracht in 1966.
Op het Manhattan label verscheen in 1967 de single "Think I'm Going Mad" / "I Lost You In My Mind", een licht psychedelische pop song van The Painted Faces,
die uit Fort Meyers kwamen en ook The "Fantastic" Group uit Cocoa Beach bracht dat jaar hun single uit, getiteld "Land Of Lakes", een lekker klinkende psychedelische pop song en deden dat via het Troupe label.
Via het Whiteholme label verscheen in 1965 de single "Grim Reaper" / "I Don't Believe You", een swingende pop song, van The Twelfth Night uit Orlando.
The Rovin' Flames uit Tampa maakte in 1967 hun vierde single, getiteld "How Many Times", een uitstekende pop song, die door Decca uitgebracht werd.
Uit West Palm Beach kwam The Generation Gap, die in 1968 op het Century label een EP, waarop 3 songs stonden, uitbracht en één van die songs was "Plastic Faces", een schitterende progressieve rock song.
In 1966 bracht The Shades uit Miami de Single "Who Loved Her?" / "Sights", een song, waarin de invloed van The Beatles op hun muziek goed hoorbaar is, die via het Abstract label.
Psychedelische pop klanken komen van The Fewdle Lords, die in 1968 de single "I Know" / "Farewell To Today And Tomorrow" uitbracht via het Tara label.
De fantastische garagepoprock song "Half Your Life" van The Hungri L's uit Daytona Beach komt van een een proefpersing, uit 1967, die de band voor het Paris Tower maakte en "Comin' Round" als B-kant.
Het laatste nummer van de CD komt van The Inner Thoughts uit Clearwater, die de single "Smokestack Lightning" /  "1000 Miles (Cheating On Me)", een ruige, maar schitterende garagerock song in 1967 uit lieten brengen door het Paris Tower.
Net als op de andere uitgaven van de Psychedelic States serie, staan er op "Florida In The 60s Vol.3" weer geweldige songs en bevat deze CD verschillende uitschieters, zodat er maar één conclusie mogelijk is: Fantastisch!
Een aanrader dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen