vrijdag 31 augustus 2012

Review: Psychedelic States - Alabama In The 60s Vol.2

Gear Fab 2002-(GF-192)

In de serie Psychedelic States is het deze keer tijd voor Alabama In The 60s Vol.2 en op deze CD staan 25 songs van 24 bands.
The Chimes uit Dothan is de eerste band, die te horen is en hun nummer "#38", een schitterende garage rocksong met psychedelische invloeden, had "Foolish Pride" als B-kant, die in 1968 werd uitgebracht door het Matrix label.
De volgende, die ik hoor, heet "The Vikings en deze uit Birmingham afkomstige band bracht in 1966 de single "I Will Never Go" / "Come On And Love Me", een swingende garagerocksong, via het eigen Viking label uit.
The Mishaps uit Midfield, maakte een prima garagerock cover van het Rolling Stones nummer "Under My Thumb", dat "One Too Many Mornings" als andere kant had en door het Hemphill label in 1968 werd uitgebracht.
Vervolgens is het de beurt voor The Stolen Children uit Valley en hun single "Set Me Free", een lekker klinkende popsong, had "I'm Alive", een redelijke cover van het Hollies nummer, als B-kant en verscheen in februari 1967 via het Tomahawk label.
Daarna krijg ik "Just give Me Time", een heerlijke garagerock song te horen van The In uit Huntsville, die via het Hickory label verscheen en "Midnight Hour" als achterkant had.
De zoon van goeverneur George Wallace uit Montgomery, maakte onder zijn eigen naam, George Wallace Jr., in 1968 de single "Cotton Fields" / "Think!", een redelijk goede popsong, voor het B-Bob label.
Een van de bekendere bands is This Side Up uit Birmingham en zij maakten in 1966 het licht psychedelische "Sun Arise" dat "Why Can't I Dream" als achterkant had en door Prestige Productions werd uitgebracht.
De band, die diverse singles uit bracht, startte in 1963, zou tot 1968 actief blijven, waarna één van de leden, Frank Friedman, de band Wet Willie oprichtte.
In april 1966 verscheen de single "Hot Cha"/ "Smokestack Lightning", een fantastische garagerock uitvoering van dit veel gecoverde nummer uitgevoerd door The Distortions uit Birmingham, die deze nummers via het Sea label zagen verschijnen.
Uit Anniston kwamen The Outlets en zij brachten in 1967 de single "Blue Skies" / "Love Doesn't Happen In A Day", een vrolijk klinkende popsong, via  het Prestige Productions label uit.
The Movement kwam uit Midfield en in 1968 werd hun single "Just A Driftin'", een licht psychedelische popsong, die "Dear Abby" als andere kant had, door het Hemphill label uitgebracht.
"Somebody's Son", een geweldig swingende pop song van The Tikis uit Dothan had "Little Miss Lovelight" als andere kant en werd in 1966 door het Dial label uitgebracht.
De band bestond al sinds 1960 en had reeds singles gemaakt voor United Artists, Ascot, Minaret en Dial.
String & The Beans uit Birmingham maakten in 1966 voor het Fat City label de single "When I Get That Feeling" / "Come Back To Me", een heerlijke pop song.
Eveneens uit Birmingham kwamen The Preachers, die in 1966 hun single "Hallowed Ground" ' "Inspiration", een song in de stijl van de muziek van Bob Dylan via het RE label uitbrachten.
Vervolgens krijg ik een prima garagerock song te horen, getiteld "Better Stop Your Lying", die samen met "Now I'm Gone" op single verscheen via het Tuscumbia label in 1965 en uitgevoerd werd door The Citations.
De garagerock cover "Hey Joe", waar Jimi Hendrix mee doorbrak, is het volgende nummer, dat ik te horen krijg en deze uitvoering van The Outer Mongolian Herd uit Birmingham, gemaakt in 1968, klinkt een stuk sneller dan de versie van Hendrix en ik moet bekennen, dat ik hiervan geniet.
Dan krijg ik The Swinging Lamp Lighters eveneens uit Birmingham te horen met "Get Away" en dit is een swingend stukje pyschedelische pop, waarvan de achterkant "Little Latin Lupe Lu" heet, in 1967 uitgebracht door Vaughn-Ltd.
De band W.C. Dorns uit Valley maakte in 1967 de single "I Need Your Love", een snelle garagerock song met "If I Ask You" als B-kant voor het WCD label.
In 1966 verscheen de single "Leigh Anne" /  "I Need You", een nummer in de stijl van Dave Clark Five, van The Bassman op het Vaughn-Ltd label.
Op het Florence, Alabama JJ's label verscheen in 1967 "Angel Love" / "Keep On Running, Girl", een snelle pop song van The Hackers en deze wordt gevolgd door de cover "Double Shot", een lekker klinkende pop song uit 1966 van The K-Otics uit Troy.
Uit Sheffield en Muscle Shoals kwamen The Weejuns, die in 1966 de single "I Spy", een psychedelische pop song, met "Out Of The Clear Blue Sky" via het Quinvy label uitbrachten.
Ook The Male kwam uit Muscle Shoals en hun single uit 1969 "You're Playing With Fire", een aardige pop song, waarvan "Over My Head" de achterkant was, verscheen via het Quinvy label.
In 1966 brachten The Lost Chords uit Birmingham "I Want To Be Her Man", een prachtige rustige pop song, die "I Won't Have To Worry" als B-kant had, via het Vaughn-Ltd label uit.
Als laatste band staat de uit Mobile afkomstige The Versatiles op de CD met "Somethin' Like A Man", uit 1967, een schitterende pop song, uitgebracht door Rickarby met "Warm In The Rain" als achterkant.
Ook deze Psychedelic States is weer een welkome aanvulling op mijn collectie zestiger jaren muziek en dus aan te raden voor de verzamelaar.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen