Gear Fab 2009 (GF-239)
Mississippi In The 60s is deel 18 in de Psychedelic States serie, waarop 29 nummers staan.
De CD start met Ravin'Blue uit Starksville, waarvan 3 songs op de CD staan en hun single "Love" / "It's Not Real" uit 1966 hier geheel op vertegenwoordigd zien plus "Colors", dat de A-kant van hun tweede single is.
Beide singles werden door het Monument label uitgebracht en "Love" is een schitterende stevige uptempo beatsong, die richting garagerock gaat en "It's Not Real" eveneens een beatsong, compleet met mondharmonica vind ik zelfs nog beter klinken, terwijl "Colors", duidelijk naar Britse voorbeelden gemaakt, een heerlijke beatsong is, die in een hitparade zeker niet had misstaan.
Vervolgens is het de beurt voor The Lancers uit Greenville met "Somebody Help Me" / "You've Got To Forget Her" en ook van deze band zijn beide nummers te beluisteren.
De beatsong "Somebody Help Me" is duidelijk na de Britse beatinvasie gemaakt, waar de band goed naar heeft geluisterd en ook "You've Got To Forget Her" is geinspireerd door de Britse beatmuziek en deze prima single werd in 1965 uitgebracht via het 3J label.
Garagerock komt van The Missing Links uit Oxford, die hun single "Come Inside My Heart" / "Night Train" via het Ventura label uitbrachten.
Ook Soule Survivors uit Biloxi staan hier met hun complete single op de CD en "Good-bye" / "Shadows" verscheen in 1967 via het River label.
Eerstgenoemde song is een vrij rustige popsong en de B-kant is eveneens een rustige song, die een licht psychedelische ondertoon heeft.
The Sandpypers uit University, brachten hun single "I Wanna Be your Man", een geweldige live uitvoering in garagerock stijl van de Beatlessong, met als B-kant "Dont Talk To Me" via het Tuscumbia label uit in 1965.
Nog meer garagerock klanken komen uit Meridian van Strags, die in 1967 de single "Psychedelic Soul" / "Seven Different Ways" via RAP zagen verschijnen.
De single "Go Away, Go Away" / "Love Is A Nescessary Evil" van Kicks, eveneens uit Meridian, staat in zijn geheel op de CD en de A-kant is een prachtige popsong, maar ik vind de B-kant, waarin meer ritme zit, beter.
De volgende band, kwam uit Hattiesburg en noemde zich James & The James Gang, waarvan in 1966 de single "Hey Girl" / "Sorrow" via het White Cliffs label uitkwam en de A-kant wel heel erg op "Hang On Sloopy" van The McCoys lijkt.
Ook The Soul Shakers uit Jackson zijn hier met 2 songs vertegenwoordigd; hun single "It Realy Works" / "Catch That Girl" werd in 1966 door het Ace label gereleased en beide kanten zijn een aardige popsongs, maar meer ook niet.
Anders is dat met The Herdsmen uit Meridian, want die maakten een prima garagerock song met "Fed Up", dat "House Of The Rising Sun" als B-kant had en hun single door RAP uitbrachten.
"Don't Go Away" uit 1967 van The Kelts uit Meridian werd door Sonora uitgebracht en was een aardige beatsong.
Heerlijk psychedelisch en experimenteel is "Mt. Olympus" van Flower Power uit Gulfport, die hun single in 1968 via Tune-Kel lieten verschijnen en zich daar helemaal in uitleefden met "Trivialities"als B-kant.
The Phinx uit Booneville maakten in 1966 met "My Baby Don't Care" een aardige popsong, die op het Pic 1 label verscheen en "Sometimes" als B-kant had.
in 1968 verscheen "Death Angel", een lekker in het gehoor klinkende popsong op het Groovy Grape label van de uit Biloxi afkomstige band Substantial Evidence, dat "Please Walk On By" op de andere kant had staan, maar ook verscheen het als B-kant op hun volgende single, die in 1969 verscheen.
Columbia bracht in 1966 de single "I'm The Place", een goede popsong, / "Wait" uit van Bob Morrison, die uit Biloxi kwam, die daarna nog 5 singles voor dit label uitbracht, in 1971 gevolgd door een LP, die via Capital verscheen.
The Riviaires uit Oxford maakten in 1965 de single "Bad Girl" / "Styx" voor het Steck label, die naar mijn mening een beetje te amateuristisch klinkt, door de leeftijd van de zanger, die nog erg jong is en ook zo klinkt.
Joe Frank & The Knights, die in 1961 waren opgericht, kwamen uit Jackson en brachten in 1966 de single "Can't Find A Way" / "Won't You Come on Home"via het Block label uit, een schitterende garagerock song.
Op het RAP label verscheen in juli 1966 de single "You Can Live It Up", een soul gerelateerd nummer van Rick's Continentals uit Meridian met "Cold Lonely Winter" als B-kant.
De band Bridge uit Booneville had prachtige close harmonie vocalen en het nummer "I Don't Think I'll Call You Again", uit 1968, is dan ook heerlijk om naar te luisteren en geschoold naar Brits voorbeeld.
Uitgebracht op het Shea label met "When You'd Gone" als B-kant.
"When You Brought Me" van The Reets uit Cleveland heeft een lekkere soul sound.
De band werd op de universiteit van Cleveland opgericht en bracht hun single, waarvan "Why Can't Time Stand Still" de B-kant is, in 1967 via het Dimac label uit.
The Continentals uit Greenville maakten in 1965 met "No Other Love" een prima song, die een lekker in het gehoor klinkend ritme heeft en je daardoor in beweging zet.
Het nummer had "Someone" als B-kant en werd door het Cynthia label uitgebracht.
In maart 1967 werd de single "Yard Dog" / "Girls, Girls" via het Apollo label uit gebracht door The One Way Street uit Biloxi, maar ook verscheen de single nationaal via het Smash label en "Yard Dog" is een kruising tussen beat en soul.
Ook Mississippi In The 60s is weer een schitterende CD geworden met dito bands en verdient het om gekocht te worden door elke liefhebber van zestiger jaren muziek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten