vrijdag 29 juli 2011

Review: Tarbaby - Februari

Gear Fab 2010 - (GF-241)

Het trio Tarbaby kwam uit de omgeving van Tallahassee, Florida, waar ze ook erg populair waren en ze hadden een geheel eigen stijl; hun muziek was fris, rauw en orgineel.
De band bestond uit: Pat Muth - slaggitaar, sologitaar, harmonica en zang, Brewster Banks - basgitaar, piano en zang en Wally Knoelke - drums, percussie en trompet.
Tarbaby nam in 1973 hun LP Februari op in de Warehouse Studios te Jacksonville, Florida en deze werd in Nashville, Tennessee gemasterd.
Van de 10 songs, die de LP bevat, die overigens in april 1973 uitkwam, werden er 8 geschreven door Banks en Muth.
Het openingsnummer van de CD heet "Have You Seen My Baby?", een bluesy song, die in up-tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Swing", een swingende popsong, waarbij het gitaarspel tegen funk aanhangt.
De eerste cover is er één van het soulnummer "Mustang Sally" en omdat iedereen vergelijkt, doe ik dat ook maar en kan deze uitvoering me niet bekoren.
Zonder een vergelijk te maken, klinkt de song al een stuk beter en vind ik met name het gitaarspel sterk, al vind ik de zang nog steeds niet lekker klinken.
"I Need Your Love" is een ballad en "Gotta Find Me A Woman" een lekker swingende popsong, die naar mijn mening terecht in de top 20 te Panama City en in de top 5 te Tallahassee kwam.
Dan volgt de tweede cover, "Bootleg", geschreven door John Fogerty en deze song klinkt me als muziek in de oren, prima gespeeld en het geheel swingt als een trein.
De overgang naar de schitterende rustige popsong "So Long" is eigenlijk iets te groot, maar doordat dit nummer zo prachtig klinkt, kan ik daar wel mee leven.
Ook lekker klinken "My Back Door", dat het midden houdt tussen een progressieve rocksong en een popsong met hier en daar CCR invloeden, "Baked Tomato" een swingend nummer, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten en "New Song", een rustig instrumentaal nummer.
Tarbaby heeft met "Februari" een prima stuk muziek gemaakt, waarbij "Gotta Find Me A Woman" en "So Long" voor mij de absolute uitschieters zijn en de CD zeker aan te raden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten